Duona mūsų mityboje. Taip ar ne?

Sveikos mitybos kelias klaidus ir nelengvas. Tuo įsitikinti galėjau ir aš. Per daugelį metų ne kartą eksperimentavau ir ieškojau vis naujų alternatyvų. Esu išbandžiusi begales produktų, mitybos krypčių ir receptų. Prireikė nemažai laiko, kad atsirinkčiau tai, kas tinka man. Nepaslaptis, kad pastaruosius penkerius metus duona tapo persona non grata sveikuolių mityboje. Tačiau ar šis požiūris tikrai naudingas?

Rinkoje pasirodžius duonos alternatyvai – trapučiams, džiūgavau. Na pagaliau kažkas naujo ir įdomaus. Dažnai trapučius naudojau, kaip užkandį, kuomet neturėjau laiko pavalgyti. Su jais dariau sumuštinius savo šeimai. Tačiau pastebėjau, kad po vieno trapučio norisi kito trapučio ir kito… žodžiu kelias į pragarą buvo grįstas trapučiais, kuriuos kimšdavau tiesiog maišeliais. Bereikalingas kalorijas aš išsportuoju, todėl svoris neaugo, bet jaučiausi alkana. O visos žinome, kad nėra nieko nepastovesnio už alkaną moterį. Vieną akimirką ji žaliavalgė, kitą – sėdi greito maisto užkandinėje. 

Atlikau savo namų darbus ir pasidomėjau trapučių nauda žmogui. Ar turėčiau sakyti žala? Trapučių glikemijos indeksas yra 91, tuo tapru grynos gliukozės – 100. Užvalgius tokio produkto išskiriama daug insulino, kurio perdirbtas cukrus gula tiesiai ant jūsų pilvukų. Palyginimui – pilnagrūdės duonos indeksas yra 50.  Kai valgote trapučius, jūsų smegenys galvoja, kad naudojate gryną gliukozę ir pradeda siųsti signalus, jog atėjo laikas dar vienam ir dar vienam trapučiui, kol ant stalo mėtysis tuščias maišelis. Kur sotumas? O sotumo čia, kaip ir sveikatos, nėra. Trapučių turimi angliavandeniai yra labai lengvai pasisavinami, todėl jūs gaunate trumpalaikės energijos, kuri išgaruoja greičiau nei traputis. Tokiu būdu suvartojamas didesnis trapučių kiekis. Ar minėjau, kad sudėtyje yra cukraus?

Tad paeksperimentavusi grįžau prie klasikos – duonos. Tiesa, ne visai klasikinio jos varianto, bet prie man patinkančių sveikesnių variacijų. Tad, kaip išsirinkti duoną, kuri ne tik suteiktų sotumo, bet ir būtų naudinga?

  • Cukrui ne! Jei, kaip ir aš duonos kepti namuose neturite laiko, skaitykite etiketes! Nepasiklyskite duonos lentynoje ir nagrinėkite pilnagrūdės duonos sudėtį. Galima rasti duonos, kurios 100 g bus vos 5 g cukraus. 
  • Rugiams taip! Duonos rūšių yra įvairių, tačiau aš dažniausiai renkuosi ruginę. Rugiai yra naudingesni žmogui, juose pilna skaidulinių, mineralinių medžiagų. Atkreipkite dėmesį, kad duona būtų pilno grūdo, tuomet ji bus dar sveikesnė. 
  • Pilnas grūdas – geriausias draugas! Padėkime į šalį visus angliavandenius ir kalorijas ir pažiūrėkime tiesai į akis, žmogui reikalingi mineralai, vitaminai bei skaidulos. Rinkitės duoną su įvairiomis sėklomis. Pavyzdžiui moliūgų sėklose yra apstu magnio bei kalcio, įvairių vitaminų. Saulėgrąžose yra vitaminų B-6, linų sėmenys yra puikus kalcio bei magnio šaltinis. Rinkdamiesi daugiasėklę duoną niekada neapsiriksite.
  • Mielėms ne! Mielės kenkia mūsų žarnyno mikroflorai ir sukelia puvimo procesus. Dažnai užvalgius mielinių produktų galite justi pilvo pūtimą ir kitokius nepageidaujamus reiškinius. 

Atsiprašau duonos ir visų, kurios skaitydamos mano tinklaraštį pasinėrėte į trapučių pasaulį. Meskite juos iš spintelių ir pirmyn rinktis sau tinkamiausią duoną. 

P.s. aš net gaminau įvairius sumuštinius iš baltos duonos ir jie buvo puikūs! Galite pasisemti įkvėpimo receptas čia

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *